Pareto Diyagramı(80/20) Nedir? MS Excel’de Nasıl Uygulanır?
Merhaba arkadaşlar, hepimiz hayatımızın kaliteli bir şekilde
ilerlemesi için çabalarız. “Kalite” kavramı yaşamımızın tamamıyla içindedir. Belki
de Pareto Diyagramı daha kaliteli bir hayat sürebilmek için bir başlangıçtır J Bu yazımda sizlerle
Pareto Diyagramı Nedir? Ne zaman kullanılır? ve MS Excel’de nasıl uygulanır
bunları paylaşacağım. Hadi ufaktan başlayalım :)
Nedir?
Pareto kalite kontrolün 7 temel aracından biridir. Aslında
pareto diyagramı sorunları çözerken başlangıçta hangi nokta veya noktaları
seçmemiz gerektiği amacıyla kullanılır. Kalite kontrolde, artan hatalı üretimin veya müşteri
şikayetlerinin arkasındaki sebeplerin önem derecelerine göre sıralanmasında
kullanılabilir.
80/20 kuralı olarak da
bilinen Pareto Prensibine göre sorunların %80’i olası sebeplerin %20’si
tarafından oluşmaktadır.
Ne Zaman Kullanılmalıdır?
Bir süreçte birçok sorun
veya neden olduğunda ve en önemli noktaya odaklanmak istiyorsak,
En etkili çözüm
yollarını bulmak istiyorsak,
Bir süreçte kusurların
sıklığını tespit etmek istiyorsak pareto diyagramına başvurabiliriz.
Pareto Diyagramının Excel’de Uygulanması
Pareto diyagramımızın
çizilebilmesi için ilk olarak problemimizin nedenlerini listelememiz gerekir.
Aynı zamanda listelediğimiz nedenlerin belirlenen zaman diliminde kaç kere
gerçekleştiği ya da frekanslarının da listede olması gereklidir.
Mesela bir oteldeki müşteri şikayetlerinin en çok hangi şikayet
veya hangileri olduğunu anlamak için bir pareto diyagramı yapılacağını
varsayalım. Otelde 3 ay boyunca 334
anket yapılmıştır. Anket sonucu müşteri şikayetleri nedenleri aşağıda
listelenmiştir.
Sizlerin de eğer
isterseniz paretoyu kullanabileceğiniz bu gibi probleminiz varsa yapacağım
adımları takip ederek diyagramımızı birlikte oluşturabiliriz, daha faydalı
olacaktır J
Şikayetlerin yanında
yazılı olan frekans değerleri yapılan ankette kişilerin kaç tane aynı şikayeti işaretlediğini
göstermektedir.
Frekansları azalan bir
şekilde excele geçirmemiz ileriki adımlar için kolaylık sağlayacaktır.
Şimdi yan sütuna
frekansları kümülatif bir şekilde yazalım.
Kümülatif toplamı
bulabilmek için, mesela 3.satırın kümülatif toplamı şekilde de görüldüğü gibi C2
ve B3 hücrelerinin toplanmasıyla bulunur. Bu işlemi teker teker en sona kadar
yapmamıza gerek yoktur. C3 ü seçili hale getirdikten sonra sağ alt köşesinden
tutup son satıra kadar sürüklediğimizde kümülatif toplamları bulmuş oluyoruz.
Daha sonra bulduğumuz
kümülatif frekansların yüzdesini bulmamız gerek. Bunun için de ilk önce
frekansların toplamını buluyoruz: (351) Kümülatif frekans yüzdesini de
kümülatif frekansı toplam frekansa bölerek elde edebiliriz.
Yukarıdaki şekilde
görüldüğü gibi ilk frekans için 68/351 işlemi yapılmıştır. B16 hücresini(toplam
frekans) sabitlemek için de şekildeki formüldeki gibi dolar($) işareti koymamız
gereklidir. Şimdi işlemleri yine tek tek yapmak yerine D2 hücresini seçip sağ
alt köşesinden alta doğru çekmemiz yeterlidir.
Eveet şimdi pareto
diyagramını oluşturabilmek için gerekli verilere sahibiz.
Diyagramı
oluşturabilmek için “Şikayet Nedenleri” “Frekans” ve “Kümülatif Yüzde”
sütunlarını Ctrl tuşuna basılı tutarak seçili hale getiriyoruz.
Ekle-Grafik-Sütun grafiği sıralamasını takip ederek bir sütun grafiği
oluşturuyoruz.
Şimdi bordo ile
gösterilen kümülatif yüzde grafiğini çizgi grafiği yapmamız gerek. Bunun için bordo
çizgiyi seçili hale getirip sağ tıklayalım. Aşağıda da görüldüğü gibi “Seri Grafik Türünü Değiştir” dedikten
sonra Çizgi Grafiğini seçelim.
Karşımıza yukarıdaki
gibi bir grafik çıkacaktır. Şimdi son işlemimiz olarak,
Yine kümülatif yüzde
grafiği seçili halde iken, Düzen menüsü başlığı altında açılan Geçerli Seçim-Biçim Seçimi dedikten
sonra Seri Seçeneklerinden İkincil Ekseni
seçili hale getiriyoruz ve aşağıdaki pareto diyagramımızı elde etmiş oluyoruz.
Yani bu otel müşteri
şikayetlerinin nedenlerini dikkate alıp çözmeye çalıştığında öncelikli olarak Yoğun ve gürültülü
ortam, Ek hizmetlerdeki sorun ve ürünlerin pahalı olması, Çalışan sayısının
yetersiz olması, Bilgilendirme yetersizliği, Çalışanların iletişim problemleri,
Temizlik ve hijyenin yetersizliği, Verilen sözlerin tutulmaması, Çalışanların
davranışındaki nezaketsizlikler şikayetleriyle ilgilenilmesi gerektiği sonucuna
ulaşmış oluruz.
Umarım kıyısından
köşesinden bir faydam dokunmuştur J Farkına varmadan yapmış olduğum hata var ve siz
fark ettiyseniz lütfen “İletişim” kısmından bana bildirin. Hep birlikte
kıyısından köşesinden bir şeyler öğrenebilmemiz dileğiyle J
Yorumlar
Yorum Gönder